15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.gidisacademy.nl 256 1
theme-sticky-logo-alt
theme-logo-alt

Module 3. Brandstof

Energie voor jouw motor.

Vorige week heb je alles kunnen lezen over een gezond darmflora. Een heel belangrijk onderdeel hiervan zijn vezels! Deze week duiken we in de wereld van vezels en andere koolhydraten. De brandstof van ons lichaam. Want zijn koolhydraten nou gezond of niet? En hoe komen we aan voldoende vezels? Je leest het nu in module 3! Daarnaast leg ik je alles uit over brood, pasta’s en granen in module 3.1.

Tip!

Er zijn bijna 200 woorden die aanduiden dat er suiker aan een product is toegevoegd. Alle woorden met suiker, stroop, siroop, honing of ose (zoals dextrose) zijn toegevoegde suikers!

De ‘waarvan suiker’ op het etiket zijn de snelle suikers in het product! Deze worden snel opgenomen. Probeer bij gezonde producten altijd een variant te kiezen met weinig ‘waarvan suiker’. Onder de 5 gram suiker per 100 gram is een goede richtlijn, maar hoe minder hoe beter natuurlijk!

Minidoelen.

Tijd voor een nieuw minidoel waar jij de komende week mee aan de slag kunt! Kies er een uit deze voorbeelden of stel zelf een klein doel op.

– Witte pasta soorten ruil ik in voor volkoren varianten
– Ik ga normaal brood vervangen voor volkoren(zuurdesem)brood
– Mijn dagelijkse portie groente verhoog ik met 100 gram
– Als tussendoortje neem ik een handje fruit

 

Module 3. Brandstof

Module 3.1 Granen

E-boek Smoothies en sappen

Inspiratie

Ontbijtgranen, Keuringsdienst van waarde, KRO-NCRV

Koolhydraten… word je dik van brood? Broodje Gezond, KRO-NCRV

Verborgen natuurlijke suiker, Keuringsdienst van waarde in het kort, KRO-NCRV