15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.gidisacademy.nl 256 1
theme-sticky-logo-alt
theme-logo-alt

Module 5. Energiebalans

Verbinden

Nu we koolhydraten en eiwitten uitgebreid hebben besproken is het tijd voor de laatste voedingsstof van de macro trilogie. Waar koolhydraten als brandstof werkt en eiwitten samen de motor vormen, is vet de verbindende factor die de verbranding tot stand laat komen. Onmisbaar! Deze week herstellen we de vetbalans zodat ons motortje lekker kan lopen en we weer energiek en lekker in ons vel zitten. Dus weg met die light producten, maak je klaar voor gezonde vetten! Hoe je dat doet lees je nu in module 5, en hoe je vet gebruikt in de keuken leg ik je helemaal uit in module 5.1!

Minidoelen

Wanneer je jouw eetpatroon hebt verrijkt met vezelrijke koolhydraten en goed verteerbare eiwitten kunnen we gaan experimenteren met vet, zonder dat jij je zorgen hoeft te maken dat je gaat aankomen. Het lichaam heeft juist vet nodig voor de verbranding, aansturing en balans! Kies om het geleidelijk te laten wennen weer één van de minidoelen uit of stel zelf een klein doel op dat bij je past.

   – Als tussendoortje pak ik een handje ongebrande, ongezouten noten
   – Mijn ontbijt of lunch verrijk ik met noten, zaden en pitten
   – Om te bakken kies ik kokosolie of geklaarde boter in plaats van vloeibaar bakvet
   – Ik neem wekelijks minimaal één portie vette vis
   – Light producten vervang ik voor naturel varianten (let op, sommige volvette producten vallen binnen de 20% vrije keuze. Geniet intens maar behoud een gezonde basis!)

Module 5. Energiebalans

Module 5.1 Boter v.s. olie

E-boek Snackgids

Inspiratie

Is vlees slecht voor je? Kurzgesagt

Bak en braad, Broodje Gezond, KRO-NCRV

Is margarine gezond? Keuringsdienst van waarde kort, KRO-NCRV